הסיפורים מאחורי השירים

בחרו משורר/ת מתוך הרשימה המלאה:

תמונת עיתון מ 1948

"מַשַּׁק כַּנְפֵי עִתּוֹן" – על שיר אהבה קטן ויפהפה של עמיחי

"אַשְׁכִּים לְשַׁחֵד אֶת הַיּוֹם הַבָּא, / שֶׁיִּהְיֶה טוֹב אֵלֵינוּ". הציטוט הרומנטי והיפהפה הזה, סוגר את השיר הראשון במחזור של שישה שירים שהקדיש יהודה עמיחי לאשתו הראשונה, תמר הורן, כאשר הקשר ביניהם היה בראשיתו, סביב שנת 1948 הגורלית כל כך לישוב היהודי בארץ.
2117746551

הקשיבו לרחש הגלים – מאחורי השיר "קשב" של ט. כרמי

"קָשֶׁה לִשְׁתֵּי קֻנְכִיּוֹת לְשׂוֹחֵחַ שִׂיחָה־שֶׁל־מַמָּשׁ", כך נפתח שירו המפורסם של ט. כרמי 'קֶשֶׁב', שנכתב בשנות החמישים. ולמה קשה כל כך לקונכיות לשוחח? כי "כָּל אַחַת מַטָּה אֹזֶן לַיָּם שֶׁלָּהּ".
תמונה של ביאליק בצעירותו

לאן נעלמו נעוריו של ביאליק? על השיר "בתשובתי"

בחור בן 19 חוזר מהישיבה לביקור חולים אצל סבו וסבתו, מזדעזע, נגעל ונכנס לדיכאון עמוק. טראומת הביקור תלווה אותו עד יומו האחרון. על כך כתב חיים נחמן ביאליק את השיר 'בִּתְשׁוּבָתִי'. אבל על מה ולמה?
תמונה של פסואה לפוסט - מותאמת לאתר

הסיפור מאחורי "אני אסיר נמלט" של פרננדו פסואה

״אִם בְּנֵי-הָאָדָם מִתְעַיְּפִים מִלִּהְיוֹת בְּמָקוֹם אֶחָד, כֵּיצַד לֹא יִתְעַיְּפוּ מִלִּהְיוֹת אָדָם אֶחָד?״ המשורר פרננדו פֶּסוֹאָה, כותב שורות אלו, התעקש למצוא לבעיה הזאת פתרון והוא אכן מצא פתרון יוצא דופן, ובלתי נתפס כמעט.
תמונה של יהודה עמיחי

בלדה על השער הארוך והשער הקצר / יהודה עמיחי

שירו של יהודה עמיחי, 'בָּלָדָה עַל הַשֵּׂעָר הָאָרֹךְ וְהַשֵּׂעָר הַקָּצֵר', עוסק בניסיון התמים של נערה ונער לחדש את הקשר עם שובו של הנער מהצבא, ככל הנראה משדה הקרב.
הפסל של חאפז בטהרן - ברחוב חאפז

על המשורר חאפז – מגדולי השירה הסוּפית

בבוקר שיגרתי של שנת 1320, בעיר הפרסית שיראז, בחור עני וביישן כבן 21 בשם שאמס אוד דין מוחמד, נשלח על ידי מעסיקו האופה, להביא כיכרות לחם לבית אחוזה מפואר ברובע של עשירי העיר. כשנפתחה הדלת, הבחין הצעיר בנערה יפהפיה ניצבת במרפסת הבית. היא לא הבחינה בו אך הוא החליט שהיא אהבת חייו. אמנם פערי המעמדות בין הצעירים, לא הותירו לו כל סיכוי של ממש אך זה לא הרתיע אותו